Tidligere topfolk fra Facebook og Google blæser til kamp mod digital afhængighed

Eksmedarbejdere lancerer kampagne mod teknologi, de selv var med til at skabe. Debatten om digitale skadevirkninger raser i USA

”De mest magtfulde tech-selskaber i verden laver bevidst beslutninger, som volder stor skade,” mener den tidligere Google-designer og etiker Tristan Harris.
”De mest magtfulde tech-selskaber i verden laver bevidst beslutninger, som volder stor skade,” mener den tidligere Google-designer og etiker Tristan Harris. Foto: Noah Berger/Ritzau Scanpix.

”Samfundsskadelig”. Så heftig lyder advarslen fra tidligere chefer, teknologiudviklere og investorer hos Google, Facebook og Apple mod den teknologibrug, der gennemsyrer vores hverdag. I en pressemeddelelse siger de, at teknologi holder voksne og børn ”fanget” og ”nedbryder grundpillerne i samfundet” fra vores psykiske velbefindende, sociale relationer og demokratiet til vores børn.

”De mest magtfulde tech-selskaber i verden laver bevidst beslutninger, som volder stor skade,” konstaterer den tidligere Google-designer og etiker Tristan Harris i pressemeddelelsen.

Han er en af drivkræfterne bag Center for Humane Technology (Centret for human teknologi), som de bekymrede eksperter har dannet.

”De største supercomputere i verden befinder sig hos to virksomheder – Google og Facebook – og hvem retter vi dem imod? Vi retter dem imod folks hjerner, imod børn,” siger Tristan Harris til avisen The New York Times.

Teknologieksperternes initiativ kommer, netop som debatten i USA raser om, hvorvidt digitalt forbrug har skadelige virkninger, ikke mindst på børn og unge. I januar opfordrede hundredvis af børnelæger og sundhedseksperter således Facebooks stifter og direktør, Mark Zuc-kerberg, til at droppe en ny Messenger børne-app, som de frygter vil påvirke børns trivsel. På Wall Street er teknologiforskrækkelsen også brudt ud i lys lue. To af Apples største aktieejere har bedt virksomheden undersøge, hvordan dets produkter påvirker børns sundhed. Samtidig har de presset Apple til at udvikle initiativer, der gør det lettere at begrænse børns brug af iPhones og iPads. Og blandt amerikanske forældre har vreden endnu ikke lagt sig over, at en ny YouTube-børnekanal, der skulle være et familievenligt alternativ til hovedkanalen, viste voldeligt indhold.

Den nye koalition af amerikanske teknologieksperter blæser nu til kamp for at afhjælpe det, de kalder en ”digital afhængighedskrise”.

Koalitionen lancerer en antiteknologi-kampagne, der skal nå direkte ud til 55.000 offentlige skoler i USA. Kampagnen ”Truth About Tech” (Sandheden om tech) kører sideløbende med en pr-indsats, der vil oplyse forældre, børn og lærere om udbredte risici ved at bruge teknologi for eksempel i forhold til at udvikle depressioner.

Store teknologivirksomheder som Apple ved godt, at de har et problem, lyder det fra teknologiguruen Tony Fadell, som var med til at opfinde iPod’en og senere stod i spidsen for Googles futuristiske brilleprojekt, Google Glass. Men han afviser, at det er produkter som iPods eller iPhones selv, der er problemet.

”Produkterne er ikke i sig selv afhængighedsskabende, det er de ting, som de kan bruges til, der kan skabe afhængighed. Det er som at sige, at et køleskab skaber afhængighed. Nej, det er maden inden i det,” siger han til avisen The Washington Post.

Tony Fadell har selv oplevet, hvor voldsom reaktionen var, da han prøvede at tage mobiltelefoner og computere fra sine børn:

”De blev meget nervøse og ophidsede.”

Nu har familien indført skærmfri søndage, fortæller han til avisen.

Andre topchefer er også begyndt at tale åbent om farerne ved digital afhængighed. Apples administrerende direktør, Tim Cook, har sagt, at han ikke vil lade sin nevø bruge sociale medier, og Twitters topchef Jack Dorsey deltog for nylig i et 10 dages meditationskursus, hvor al digital kommunikation var fuldstændig forbudt, skriver avisen Chicago Tribune.

Men koalitionen af bekymrede eksperter bag Center for Humane Technology ønsker at gå skridtet videre. Inspireret af anti-ryger-bevægelsen vil de bekæmpe teknologibrug ved at ændre ikke bare adfærd, men også lovgivningen.

”Teknologivirksomhederne udfører et kæmpe eksperiment på vores børn, og lige nu er der ingen, som holder dem ansvarlige,” siger James P. Steyer, der er medstifter af gruppen og chef for ngo’en Common Sense Media, som rådgiver forældre i fornuftig brug af medier.

Derfor har gruppen igangsat et omfattende politisk lobbyarbejde for at støtte lovgivningsforslag, der blandt andet udstikker retningslinjer for teknologiudvikling og undersøger, hvordan børns helbred bliver påvirket af teknologi.

”For mig er det her en mulighed for at rette op på en fejl,” lyder det fra Roger McNamee, en af Facebooks første investorer og Mark Zuckerbergs tidligere mentor, som også har tilsluttet sig gruppen af bekymrede teknologieksperter.