Prøv avisen

Turisme til Kina vokser støt

Den største gruppe turister i Kina kommer fra Sydkorea efterfulgt af Japan og Rusland. USA kommer ind på en fjerdeplads med lidt over to millioner turister om året. Foto: Adrian BradshawEPA.

Kina har de seneste 30 år udviklet sig fra et hermetisk lukket land til at være verdens tredjestørste turistdestination for internationale turister

For lidt over 30 år siden var der næsten ingen udenlandske turister i Kina. Selvom Kina så småt var ved at åbne sig op for udlandet, var der meget få turistfaciliteter, som havde en vestlig standard.

LÆS OGSÅ: Tusindårig kinesisk tradition under pres

Dengang var der ét hotel i hovedstaden Beijing, som udlændinge havde lov til at bo i. Hvis udlændinge savnede vestlige varer, var Venskabsforretningen den eneste butik i byen, som de kunne gå til.

I dag kan udlændinge frit bo på alle hoteller i Beijing, og luksushoteller som Hilton og Fairmont præger gadebilledet sammen med en myriade af billigere turistklassehoteller. Vestlige varer er til at finde overalt i Beijing enten i billige kopiudgaver eller dyrere, ægte udgaver.

Det er først de seneste par år, at der for alvor er kommet gang i den kinesiske turistindustri. Før den økonomiske åbning af Kina i slutningen af 1970erne var landet fuldstændigt lukket land for omverdenen. For de fleste turister var det en umulighed at rejse til Kina, medmindre de tilhørte en venskabsforening, som Kina officielt anerkendte.

I dag tilskynder den kinesiske stat udenlandske turister til at komme til landet. Turistattraktioner har næsten altid en engelsk oversættelse, selvom oversættelsen til tider kan være ganske dårlig.

Den kollektive trafik i Beijing og Shanghai yder engelsksproget service. Angliseringen af bybilledet skete kort før OL i Beijing i 2008 og Verdensudstillingen i Shanghai i 2010.Herudover måtte udenlandske turister tidligere betale flere penge for at komme ind til turistattraktioner. Denne praksis er stoppet, selvom gadesælgere ofte stopper udlændinge op i håb om, at de rige turister vil købe vand, is eller chips for mere end dobbelt så meget, som det koster i butikkerne.

Disse tiltag er med til at lette livet for turisterne, som i fremtiden måske vil være mere villige til at besøge Kina. Det giver penge til turistindustrien, og måske endnu vigtigere: Udenlandsk turisme kan være med til at vise et billede af Kina, der ikke blot er menneskerettighedsovergreb og undertrykkelse af etniske minoriteter.

Den kinesiske regering er ikke blind for dette. Sammen med udenlandske pr-virksomheder har regeringen de seneste år været opsat på at invitere det udenlandske pressekorps på rundrejser i Kina med alt betalt. De seneste to måneder har der været tre af sådanne invitationer fra kinesiske turistmyndigheder til udenlandske korrespondenter i Kina.

Det er dog ikke altid lige let at påvirke folks holdninger til et land, blot fordi de tager på et par ugers ferie til landet.

Det mener Karen Risager, professor på Institut for Kultur- og Sprogmødestudier på Roskilde Universitet.

Turister er ikke ens, og de kommer også med forskellige forudsætninger. En turist, som er fokuseret på kinesisk kultur, vil også fokusere på kinesisk kultur under besøget. Som turist bevæger man sig som regel inden for en meget begrænset del af samfundet, både socialt og geografisk, siger Karen Risager.

Når man som turist har pengene, er det svært at komme mere ind på, hvad det er for et liv, som de lokale folk lever. Hvis man blot tror, at Kina er storbyer, så får man et skævt billede af landet.

Turismen har også sat sit præg på Kina. I et tøjmarked ved Sanlitun, Beijings mest populære bardistrikt, taler ekspedienterne langt bedre engelsk end de fleste andre kinesere. De er nemlig vant til at prutte om prisen med amerikanerne, russere og indere. Men man skal nu alligevel passe på med ikke at overvurdere, hvor meget turismen kan præge et land som Kina.

Ser du på Danmark, så præger den internationale turisme til landet ikke i voldsom grad vores syn på omverdenen. Turister vil nok møde en række kinesere, men det er ofte en relativt overfladisk kontakt, siger Karen Risager.

Samtidig skelner folk mellem Kina som kulturland og Kina som politisk magt. Det virker, som om kineserne gerne vil fremme en forståelse i resten af verden af Kina som et land med en rig kulturhistorie. Det ser vi blandt andet, når de åbner nye museer og giver sig i kast med flere arkæologiske udgravninger.

Ifølge FNs turistorganisation, UNWTO, var der 55,7 millioner mennesker fra resten af verden, der tog til Kina på turistophold i 2010. Det gør Kina til verdens tredjemest besøgte destination for internationale turister efter Frankrig og USA.

Turismen til Kina er dog i modsætning til Frankrig hastigt voksende. Mens Frankrig oplevede nulvækst i antallet af internationale turister til landet, steg antallet af internationale turister til Kina med 9,4 procent fra 50,9 millioner turister til 55,7 millioner.

Vi oplever en stigende interesse for rejser til Kina. Samtidig ser vi, at folk, der har rejst i Kina, rigtig gerne vil dertil igen, fortæller Line Danvad, salgs- og udviklingschef i FDM Travel, der har solgt rejser til Kina siden 2006.

Vi ser, at mange mennesker vælger at tage til Beijing på storbyferie, samtidig med at de får en række kulturelle oplevelser. Kina er dog ikke lige det første sted, folk vælger, hvis de vil på badeferie.

Det er dog noget tvivlsomt, om stigningen i turismen hovedsageligt kommer fra vestlige turister, eller om tallene dækker over, at der kommer flere turister fra resten af Asien til Kina. Ifølge det kinesiske markedsanalysefirma Dete kommer den største gruppe turister fra Sydkorea efterfulgt af Japan og Rusland. USA kommer ind på en fjerdeplads med lidt over to millioner turister til Kina i 2010.

Efter alt, hvad jeg kan se i branchen, er tilgangen af udenlandske turister fra vestlige lande i tilbagegang. Der kommer dog en lang række nye turister fra Iran, Thailand, Indien og andre nærliggende lande. I den forstand nyder kinesisk turisme nok godt af væksten omkring sig, fortæller Anders Ellemann Kristensen, landechef i Kina for Albatros Travel.

udland@k.dk