Prøv avisen

Tysk kirke i kamp mod tidlig julehandel

Den evangeliske kirke har trykt 60.000 plakater med teksten ”Alt har sin tid – advent er i december”, som skal hænges op i kirker landet over. – Arkivfoto.

Biskop har taget initiativ til kampagne, der opfordrer tyskerne til at lade julevarerne ligge i supermarkedet, indtil det bliver advent

Julen begynder tidligere og tidligere i Tyskland.

De første honningkager og julegodter er allerede nu til salg i de tyske butikker, og i løbet af den kommende måned vil de fleste forretninger og gågader landet over blive pyntet op til julen.

Den evangeliske kirke reagerer i år på den tidlige julehandel med en særlig aktion under mottoet: Alt har sin tid advent er i december. Aktionens formål er at gøre folk opmærksomme på, at årstidernes rytme er stærkt præget af kristne traditioner.

Vi vil skabe bevidsthed om, hvor vigtige årstidernes forskellige ritualer er. Forventningens glæde, ventetiden og forberedelserne frem mod julen er med til at gøre adventstiden til en ganske særlig tid på året, siger den evangeliske biskop i Hannover, Margot Kässmann, der har taget initiativet til den nye kampagne. Hun opfordrer de tyske kunder til at lade julevarerne ligge i supermarkederne, indtil det bliver advent.

Vi risikerer at miste en stor del af vores livskvalitet, hvis vi kan spise julekager allerede i oktober. Der er også fare for, at de fire advents­uger på den måde mister deres betydning, advarer Margot Kässmann, der af mange teologer betragtes som den mest sandsynlige efterfølger til posten som leder af den evangeliske kirkes råd, når den nuværende leder, Wolfgang Huber, næste år forlader posten.

Hun har allerede nu stor indflydelse inden for kirken, og det er lykkedes hende at mobilisere kirkens organisationer til nærmest at føre en storoffensiv imod den tidlige julehandel. Kirken har allerede trykt 60.000 plakater med teksten Alt har sin tid advent er i december, som skal hænges op i kirker landet over. Derudover udgiver kirken en 32 sider tyk brochure i 300.000 eksemplarer, som skal uddeles til folk efter gudstjenesterne. Hæftet er fyldt med tekster, som på både meditativ og underholdende måde skal få tyskerne til at genopdage kirkeårets rytme. Menighederne vil også uddele små breve med tændstikæsker i til folk. På alle tændstikæskerne er der påtrykt opfordringer til at respektere adventstiden.

Den evangeliske kirke har oprettet en internetside specielt for kampagnen, og her kan interesserede downloade printudkast til diverse plakater. For eksempel kan man hente et dokument ned, der forestiller et smilende ansigt med to store juletræskugler som øjne. Teksten på denne plakat er: Zeit zur Vorfreude. Alles hat seine Zeit! Advent ist im Dezember. (oversat: Tid til forventningens glæde. Alt har sin tid. Advent er i december).

I løbet af de kommende uger vil der også blive oprettet et onlineleksikon på internetsiden, så interesserede kan informere sig om kirkens skikke og traditioner. Yderligere planlægger Margot Kässmann at lave et chat­room og en interaktiv adventskalender.

Det er vigtigt at behandle temaet med lidt humor og ikke med for meget indædt stædighed. Vi vil ikke fordømme den kommercielle side af julen, men derimod bidrage til at bevare de kristne værdier og traditioner i samfundet. Måske kan vi på den måde få folk til at genopdage meningen med helligdagene, siger Margot Kässmann.

I Hamborg har evangeliske kristne dannet organisationen Andre Tider, som ledsager kampagnen med udgivelsen af en usædvanlig adventskalender. Den indeholder kristne tekster til hver dag lige fra første søndag i advent, den 29. november, og frem til helligtrekonger, den 6.januar.

Længslen efter stilhed, mening og spiritualitet vil fortsat vokse, forudser præst Hinrich Westphal, der har taget initiativet til den alternative adventskalender.

dachs@kristeligt-dagblad.dk

– Vi risikerer at miste en stor del af vores livskvalitet, hvis vi kan spise julekager allerede i oktober, siger biskop Margot Kässmann. – Arkivfoto.