Prøv avisen

Greta Thunbergs troværdighed igen til debat – denne gang vandt hun

"Traveling on overcrowded trains through Germany. And I’m finally on my way home!," skrev Greta Thunberg på Twitter som tekst til dette billede. Det skabte stor debat om, hvorvidt klimaaktivisten som følge af pladsmangel i det pågældende tog faktisk sad på gulvet eller ej. Foto: Gretha Thunberg/Twitter

Debat om, hvorvidt den unge klimaaktivist Greta Thunberg har pyntet på sandheden, da hun fortalte om sin hjemrejse i tog, er endt som et selvmål for de tyske statsbaner

Pynter Greta Thunberg på sandheden i sin evindelige selviscenesættelse på sociale medier? Eller er den 16-årige svenske klimaaktivist efterhånden blevet så polariserende en figur, at alt, hvad hun gør, udløser en hysterisk debat og såkaldte shitstorme på sociale medier? Det er en debat, som mandag kørte på fulde omdrejninger i Tyskland som følge af et foto, som Greta Thunberg lørdag aften offentliggjorde på det sociale medie Twitter og siden også delte med sine næsten 10 millioner følgere på Instagram.

På billedet ser man en træt klimaaktivist sidde på gulvet i et tysk ICE-tog. Ved siden af hende er kufferter og tasker stablet op i en bunke. I den ledsagende, enkle tekst skriver pigen, der i sidste uge blev kåret til årets person af det amerikanske magasin Time:

”Rejser i overfyldte tog gennem Tyskland. Endelig er jeg på vej hjem!”

Det kan umiddelbart lyde som en ganske uskyldig konstatering fra den svenske teenager, som i lørdags var på vej hjem til Sverige fra klimakonferencen COP25 i Spaniens hovedstad, Madrid. COP25 skulle oprindelig have været holdt i Chile, og Thunberg nægter at flyve. Hun blev derfor under stor mediebevågenhed først sejlet til FN’s klimatopmøde New York i september og siden tilbage igen over Altanterhavet.

I et land, der ellers er kendt for punktlighed og effektivitet, har Deutsche Bahn fået meget kritik for aflyste, forsinkede og overfyldte tog. Og hurtigt ikkede der da også sympatiserende kommentarer ind på Greta Thunbergs Twitter-profil:

”Velkommen til Tyskland, den offentlige transport er et rod her,” lød det fra Hannes Achim Franz.

”Undskyld Greta, vores transportminister har lige spildt nogle hundrede millioner på dårlige rådgivere (...) vi har ikke penge til at gøre togene mindre overfyldte,” skrev en anden bruger, der kalder sig Daily Kaffee.

Næste morgen svarede Deutsche Bahn i første omgang høfligt på Greta Thunbergs kommentar på Twitter.

De tyske statsbaner ønskede Greta Thunberg en god hjemfart ”og arbejder hårdt videre på at få flere tog, forbindelser og siddepladser”, lød det. Og der burde Deutsche Bahn ifølge mange tyske kritikere have stoppet kommunikationen om sagen på Twitter. Men det gjorde togselskabet ikke.

Ved frokosttid slog Deutsche Bahn i to nye kommentarer på Twitter om fra en høflig til en irettesættende tone.

Først glædede togselskabet sig godt nok over, at den unge svensker var rejst med et af deres klimavenlige tog, men ”endnu bedre havde det dog været, hvis du derudover også havde fortalt, hvor venligt og kompetent vores team betjente dig på din siddeplads på første klasse.”

Dermed lykkedes det på få linjer Deutsche Bahn mere end at antyde, at Greta Thunberg fordrejede virkeligheden, og måske endda fiflede med sandheden, når hun skrev, at hendes hjemrejse gennem Tyskland var foregået siddende på gulvet, påpeger flere tyske medier. Og mange brugere på de sociale medier beskyldte da også straks klimaaktivisten for at sprede løgne og falske nyheder.

Men havde Greta Thunberg pyntet på sandheden om sin hjemrejse?

Det endelige svar på det spørgsmål er ikke faldet ud til Deutsche Bahns fordel.

For ja, Greta Thunberg havde godt nok siddepladser på første klasse, men hun sad faktisk på gulvet en del af sin togrejse hjem.

Det gjorde hun, fordi det tog, hun oprindelig skulle have været med, var blevet aflyst af Deutsche Bahn.

Og nej, Greta Thunberg sad ikke på gulvet hele vejen gennem Tyskland, men kun mellem Basel og Göttingen. Men hun havde heller ikke hævdet at have siddet på gulvet hele rejsen, konkluderer journalisten Arno Frank i nyhedsmagasinet Der Spiegel.

Dermed er debatten om Greta Thunberg endt som en debat, der primært handler om de tyske statsbaners manglende effektivitet.

For ikke alene mangler statsbanerne øjensynligt overblik over deres egne køreplaner og aflysninger, men de hæfter sig også ved alt det forkerte, mener flere tyske medier.

”Deutsche Bahn har netop markedsført sig med en ny køreplan, en genoplivning af tidligere ruter og som et bæredygtigt transportalternativ til biler og fly – og så træder Greta om bord. Hvordan er det muligt ikke at bruge denne gave? Hvordan formår man at ødelægge det?”, lyder det retoriske spørgsmål i Der Spiegel.

Avisen Süddeutsche Zeitung er inde på det samme i en kommentar, hvor Deutsche Bahn anbefales at ansætte en shitstorm-manager efter ”første klasses pinlighed”:

”Når det banale bliver skandaliseret, er det også udtryk for, hvor stort et pres der er for permanent at være sjov og performe verbalt, det pres, man bliver udsat for som menneske i dette skønne og dumme internet, som især er god til to ting: At hade og elske. Mange mennesker skal og vil forholde sig til det hver dag, også Deutsche Bahn. Ved den store Greta-tur havde det hjulpet med lidt humor og social media-sindighed, den samme sindighed, som selskabet kræver af sine kunder,” skriver avisen.

Tysklands største avis, Bild, påpeger dog, at billedet ikke viser alt:

”Ikke hendes hold af rådgivere, der ledsager hende alle vegne og producerer den slags fotos. Heller ikke første klasse-kupéen, hvor hun sad i flere timer og blev forkælet af begejstrede Bahn-medarbejdere. Greta kunne have vist mange billeder denne dag. Men hun besluttede sig for dette.”

Den tyske familieminister, Franziska Giffey, siger til samme avis, at det sagtens kan være, at det koster Greta Thunberg et par point på troværdighedskontoen, når hun ikke fortæller hele historien.

”Selvfølgelig er der også en del selviscenesættelse i det,” siger hun og roser samtidig Greta Thunbergs store engagement.

Den svenske avis Dagens Nyheter, der ledsagede Greta Thunberg på vejen hjem, undrer sig over den tyske debat og har lagt en video ud på sin netavis for at bevise, at aktivisten har siddet nede på gulvet undervejs på turen.

”Absurd, at dette får så meget fokus,” skriver en af avisens journalister, Linus Larsson, på Twitter, hvor han har delt videoen og går i rette med, ”folk der nu spreder myter om, at hun egentlig sagd på første klasse hele vejen.”

Hovedpersonen selv uddybede søndag eftermiddag på Twitter, at hun aldrig har ønsket at problematisere overfyldte tog:

”De er et godt tegn, fordi de betyder, at efterspørgslen på togrejser er stor,” skrev hun.