Kvinderne hører hjemme ved kødgryderne, og det er mændene, der har de vigtige poster i samfundet.
Gamle kønsrollemønstre lever i bedste velgående i undervisningsbøger i mange udviklingslande. Det møder blandt andet kritik fra FN’s kulturorganisation, Unesco, på kvindernes internationale kampdag i går.
”Det er kun en del af kampen at sikre, at alle drenge og piger kommer i skole. Det, de bliver undervist i, er lige så vigtigt, hvis ikke mere vigtigt. Den vedvarende skævvridning af køn i undervisningsbøger undergraver pigers motivation, selvværd og deltagelse i skolelivet,” siger Manos Antoninis til BBC.
Han er ledende politisk analytiker ved Unescos undervisningsprogram, hvor en af målsætningerne lyder, at alle børn i verden vil blive undervist i ligestilling mellem kønnene inden 2030.
Forskere fra det britiske East Anglia University har set på skolebøger i 16 lande, hvoraf de 9 ligger i Afrika. Og forskerne understreger, hvor vigtige bøgerne er, fordi de udgør 70-90 procent af al undervisning.
”Diskriminerende kønsroller og praksis viderebragt i undervisningsbøger kan mindske pigers engagement i klasseværelset og begrænse deres forventninger til uddannelse og livet,” skriver Catherine Jere, der forsker i international udvikling.
Hun har fundet billeder, hvor en afrikansk kvinde rører i en stor jerngryde, mens manden sidder og ser på. En anden bog fra Congo viser, at det kun er mænd, som udfylder lederrollerne. Det samme gør sig gældende i Kina.
”Kvinder udgør kun en femtedel af de historiske personer i 12 bind af undervisningsbøger, og de fremstår kedelige og livløse i sammenligning med de mere dynamiske mænd,” skriver Catherine Jere.
Tilsvarende er der i seks indiske matematikbøger kun få kvinder, og mænd er afbildet i jobs som direktør, ingeniør og forretningsmand.
Unesco bruger kvindernes internationale kampdag til at sætte fokus på skævvridningen i skolematerialer og opfordrer folk til at vise eksempler på sociale medier som Instagram ved at bruge tegnet @GEMReport.