Prøv avisen

Digitale missionærer når ud til hundredtusinder på internettet

Mange privatpersoners videoer på Youtube tager udgangspunkt i folks eget liv. For kristne som Milena Ciciotti er troen en del af hendes livsstil og præsenteres på linje med, hvilken neglelak hun bruger. Foto: Screenshot fra Youtube

Unge kristne er populære på Youtube, når de taler om deres liv med Gud. Deres fans søger først og fremmest relationer og fællesskab, siger ekspert

”Hvorfor går jeg ikke i seng med min kæreste inden ægteskab?”. ”Må man bruge sminke, når man er kristen?”.

Det er eksempler på spørgsmål, som unge kristne i Nordamerika og Europa taler om i deres videodagbøger på den digitale platform Youtube. De kan have alt mellem hundrede og hundredtusinder af fans. Den 21-årige amerikaner Milena Ciciotti har således knap 314.340 abonnenter, og hendes videoer er blevet set næsten 16 millioner gange.

Siden lanceringen i 2005 er Youtube blevet et af verdens mest brugte internetmedier – næsten 75 procent af amerikanerne bruger det, og i Danmark viser nye tal fra DR’s medieforskning, at det også herhjemme er et af de største medier overhovedet. Tal er dog ikke det eneste, der definerer rækkevidden på You-tube, siger medieforsker Stine Liv Johansen fra Aarhus Universitet, der forsker i danske børns medieforbrug:

”Nogle danske youtubere har 200.000 følgere. Men der er mange, som har meget færre, og som folk oplever at have tætte relationer med. De inviterer fans med ind i deres verden og bliver en slags ven, og det er en vigtig kvalitativ del. Det betyder for eksempel, at deres budskaber kan gå ret ukritisk ind, fordi vi kan lide dem og gerne vil høre, hvad de har at sige,” siger hun.

Mange privatpersoners vi-deoer på Youtube tager udgangspunkt i folks eget liv. For kristne som Milena Ci-ciotti er troen en del af hendes livsstil og præsenteres på linje med, hvilken neglelak hun bruger. Men hun fokuserer også på, hvordan man kommer tættere på Jesus, og råder sine fans til at tage afstand fra tv-shows eller personer, der kan have ”dårlig indflydelse på deres sjælstilstand”.

Det er en selvregulering, der ligger godt i tråd med grundlaget for moderne strømninger i kristendommen, fortæller religionshistoriker og leder af Grundtvig Centeret ved Aarhus Universitet Katrine Frøkjær Baunvig:

”I protestantisk litteratur efter Reformationen er der mange former for selvhjælpsagtigt materiale, der kunne hjælpe lægmænd med at regulere deres religiøse liv. Kristne youtubere i dag er ligeledes interesserede i religiøs selvmonitorering, og en som Milena Ciciotti får det til at passe ind i et helt normalt ungdomsliv i en smeltedigel af religiøse og kulturelle indtryk,” siger hun og fortsætter:

”Som kristen youtuber er hun ikke dogmatisk eller påduttende. Hendes kristendom er åben, venlig og præsenteret som et tilbud. Det har kendetegnet kristendommen de seneste 100 år, og de kristendomsformer, der formår at udtrykke sig på den måde, er typisk dem, der overlever. Unge kristne vil måske ikke undvære selvstændig tænkning, og samtidig føler de en stærk tilknytning til det kristne budskab. Folk som Ciciotti er gode til at få de to ting til at mødes, og derfor bliver de populære,” siger Katrine Frøkjær Baunvig.

Det er i USA, at man finder flest videobloggere med denne udtryksform. Det er ifølge Katrine Frøkjær Baunvig ikke overraskende, da den typisk blomstrer i miljøer med lægmandsprædikanter og individuelt fromhedsliv. I Europa ser man det især i miljøer omkring pinsebevægelsen.

Selvom kristne youtuberes videoer bliver set millioner af gange, er det ikke nødvendigvis udtryk for en stigning i unge menneskers religiøsitet, siger religionssociolog Abby Day fra Goldsmiths University i London. Hun har forsket i unges trosvaner i Vesten og vurderer, at unge følger kristne youtubere i en søgen efter fællesskaber – ikke nødvendigvis religion.

Ifølge en undersøgelse fra Pew Research Center er verdens unge under 39 år mindre tilbøjelige til at bekende sig til en tro og gå i kirke end dem over 40 år. Og færre siger, at religion er en vigtig del af deres liv.

”I stedet for Gud og religion tror de i større grad på hinanden,” siger Abby Day.

Det kommer til udtryk gennem Youtube, der også fungerer som et socialt medie.

”Gennem kommentarer og interaktion kan man finde inspiration i hinanden og i det, der bliver sagt. Unge søger relationer, der giver dem mening og tilfredstillelse. Det er ikke længere i store institutioner som kirken, de finder tilhørsforhold,” siger Abby Day.