Uro i Malaysia over kristnes ret til at sige Allah

Den religiøse tolerance i Malaysia er sat på prøve i forbindelse med en strid om, hvorvidt landets kristne har lov til at bruge ordet Allah om den kristne Gud. Muslimske grupper har angrebet tre kirker

Muslimer i Malaysia har tidligere protesteret over, at kristne har haft lov til at bruge ordet Allah om den kristne Gud. Natten til i går angreb muslimske grupper flere kirker. --
Muslimer i Malaysia har tidligere protesteret over, at kristne har haft lov til at bruge ordet Allah om den kristne Gud. Natten til i går angreb muslimske grupper flere kirker. --. Foto: Ahmad YusniEPA.

Malaysia er kendt for langt hen ad vejen at have en pragmatisk og religiøst tolerant befolkning, men den seneste uges tid har det normalt afslappede forhold mellem landets flertal af muslimske malayer og mindretallet af kristne været sat på en svær prøve.

Det malaysiske politi måtte således i går skærpe sikkerheden ved alle landets kirker, efter at grupper af muslimer natten til i går havde angrebet tre kirker. Dermed flød bægeret over på den uro, som opstod, da en domstol på landsretsniveau sidste torsdag gav den katolske avis The Herald medhold i, at den må bruge ordet Allah om den kristne Gud.

Det var den malaysiske regering, der havde ønsket at forbyde The Herald i at omtale den kristne Gud som Allah, og det er faldet en del af landets muslimer for brystet, at dommen i første omgang gik regeringen imod. Regeringen har nu appelleret dommen.

– Hvorfor gør de kristne krav på Allah. Alle i verden ved, at Allah er den muslimske gud og tilhører muslimerne. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor de kristne ønsker at gøre krav på ham, som forretningsmanden Rahim Ismail udtrykker det over for det amerikanske magasin Times korrespondent i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur.

Ifølge udgiverne af The Herald er svaret enkelt. Allah har gennem årtier været den sproglige vending, der er blevet brugt for Gud i den malay-sprogede udgave af avisen, lige som mange kristne menigheder især i den østlige del af Malaysia er vant til at bruge Allah som betegnelse for Gud, fordi de er vokset op med malay som dagligsprog.

Peter Wad, kultursociolog og lektor ved Handelshøjskolen i København, der har speciale i Malaysia, peger på, at striden dybest set udspringer af regeringens behov for at profilere sig blandt malayerne, som udgør 60 procent af befolkningen og pr. definition er muslimer. Regeringspartiet UMNO mistede ved sidste valg sit 2/3 flertal, som ellers har sat det i stand til at regere uafbrudt siden landets uafhængighed i 1957, og det har i flere omgang fået regeringen til at forsøge at hente point på at engagere sig i populære sager.

– Regeringen bruger en sag som denne til at vise, at den står på muslimernes side. Det handler om at tækkes folkestemningen, siger Peter Wad, som dog advarer mod at lægge for meget i den aktuelle uro.

– Hele den udviklingspolitik, regeringen har stået for, har gået ud på at ophæve de etniske og religiøse skel i befolkningen. Så det er muligt, at man er ude på at sikre sig nogle stemmer, men det er på lavt blus, mener Peter Wad.

At der dog ikke automatisk er muslimske stemmer i at kræve eneret til ordet Allah vidner reaktionerne fra Malaysias konservative islamiske parti, PAS, om. Partiet går normalt ind for alt, hvad der kan styrke islams rolle i samfundet, men dets politiske leder Datuk Seri Abdul Hadi Awang har i en kommentar støttet landsrettens dom i sagen om ordet Allah.

– Ordet Allah er ikke forbeholdt muslimer. Kristne og jøder har også lov til at bruge ordet. Så længe de ikke anvender det på en forkert eller uansvarlig måde, der kan sætte den racemæssige og religiøse harmoni i landet over styr, siger han ifølge den malaysiske avis The Star.

upoulsen@kristeligt-dagblad.dk