Prøv avisen

Virtual reality kan skabe empati og indlevelse ved indsamlinger

Både den hollandske kongefamilie og en fransk minister har i de seneste par måneder prøvet "Sense of home”, der allerede har været på Europa-turné. Her ses to svenske kvinder, der under det svenske folkemøde, Almedalsveckan på Gotland, prøver oplevelsen. – Foto: Rikke Østergård / Røde Kors

I takt med at teknologien bag virtual reality er blevet billigere og mere håndterbar, benytter flere organisationer det i kampen for opmærksomhed. Røde Kors er begyndt at bruge det i Danmark

Det er en situation, som mange vil kunne nikke genkendende til. Man går ned ad gågaden, og pludselig bliver man stoppet af et ivrigt ungt menneske, der lige vil bruge fem minutter af ens tid på at fortælle noget virkeligt vigtigt om et af verdens brændpunkter. Og her vil mange nok også nikke genkendende til, at de kun sjældent stopper op og lytter.

Der er kamp om folks opmærksomhed, og flere velgørenhedsorganisationer tager nu et nyt våben i brug. De benytter sig af virtual reality. En teknologi, som i indsamlingsøjemed ofte bliver kaldt en ”empati-maskine”. I et interview med radiostationen NPR forklarede producent for Internationalt Røde Kors Cathe Neukum sidste år effekten af virtual reality ved at sige:

”Vi kan ikke bringe vores donorer ud i felten, men vi kan bringe felten til vores donorer. Det er det, som er så godt ved virtual reality. Det er det, der gør det til så vigtigt et værktøj for velgørenhedsorganisationer.”

Med virtual reality-brillerne på er beskuerne ikke længere begrænset af deres egen krop eller stedet, hvor de fysisk befinder sig i verden. Ved at skabe en optisk illusion får brillerne billedet foran øjnene til at blive tredimensionelt. Samtidigt er der en sensor, der registrerer hovedets bevægelser, så det er muligt at kigge rundt. Der er derfor meget lidt forskel på den måde, som man ser igennem virtual reality-brillerne og den måde, man normalt ser på.

På den måde giver det bogstaveligt talt muligheden for at se verden igennem andres øjne, forklarer Rolf Nordahl professor på Aalborg Universitet og forsker i Virtual Reality. Og det snyder hjernen til at tro, at det, der sker foran en, er ægte.

”Inderst inde ved man godt, at det ikke er virkelighed. Men når først oplevelsen går i gang, så har mange en tendens til at glemme det igen. For oplevelsen er så stærk, at det overdøver virkelighedssansen. Din hjerne fortæller dig ikke, at det er en videooptagelse. Den fortæller dig, at det er noget, som du faktisk oplever,” forklarer han.

En af de første til at bruge teknologien til at indsamle penge var Amnesty International. I 2016 udstyrede organisationen sine gadefundraisere i Manchester med et billigt par virtual reality-briller til under 15 pund. Med dem kunne de vise forbipasserende billeder og små videoklip fra det sønderbombede Aleppo i Syrien. Med brillerne på stod tilskuerne pludseligt midt i ruinerne af Aleppo, omringet af murbrokker og sønderbombede huse. Mens en stemme bød dem velkommen til byen, hvor mennesker lever i frygt for himlen. Det fik 16 procent flere end normalt til at skrive sig op som faste donorer, og det blev efterfølgende bredt ud til hele Storbritannien.

Samme positive resultat oplevede organisationen charity:water. Under en store gallamiddag i New York blev der vidst en vitrual reality-film om en 13-årig pige, der for første gang smagte rent vand. Da donorerne tog brillerne på, blev de taget med helt ned i det beskidte vandhul, som hendes familie indtil videre forsynede sig fra. Og de stod på jordvejen nær familiens hus og kunne kigge ned ad vejen, da lastbiler læsset med udstyr til at bygge en brønd kom kørende. Da aftenen var slut, havde organisationen indsamlet 2.4 millioner dollars, og filmen er efterfølgende blevet set af flere millioner på YouTube.

Nu er turen så kommet Danmark, hvor Røde Kors herhjemme inviterer danskerne til på egen krop at prøve virtual reality. Det gør organisationen med oplevelsen ”Sense of home” (en følelse af hjem), hvor man bliver taget med til en libanesisk flygtningelejr. Siddende på en rød bænk, som i disse dage er på rundtur forskellige steder i landet, bliver beskueren transporteret helt ned på de støvede veje imellem flygtningenes hvide telte. Her får vedkommende selskab af en række syriske flygtninge, der siddende ved siden af fortæller om deres liv i lejren.

Kommunikationschef Klaus Nørskov er ikke i tvivl om, at det er en meget stærk oplevelse, der nok skal skabe engagement.

”Det er så virkelighedsnært, at du næsten tror, at du har været der. Det skaber en øget forståelse og indsigt i forhold til de mennesker, som vi hjælper i nærområderne. Noget som ellers kan virke meget fjernt for folk,” forklarer han.

Vil du prøve virtual reality? Få en smagsprøve ved at klikke her.